Biblioteka internetowa "Akademii Wychowania"
5. Materiały "Akademii"
Wykłady Akademii
Wychowanie do samodzielności (W3)
Henryk Jarosiewicz
Przeżycie wartości jest pierwszym zjawiskiem wewnętrznym, właściwym osobie. W tym wykładzie przyjrzymy się bardziej złożonym, niż przeżycie wartości, zjawiskom wewnętrznym. Ukażemy osnowę życia duchowego, poprzez co nasz wykład będzie rzeczywiście pedagogią personalistyczną.
„Człowiek – czytamy w "Elementarz etycznym" K. Wojtyły - przeżywa różne wartości, ale realizuje swoimi czynami dobro”. Samo przeżycie wartości, aczkolwiek niezbędne, nie wystarcza! Nie wystarcza „dezintegracja pozytywna” struktur popędowych. Pojawia się więc „ale”. Po >oderwaniu się< od poziomu popędowego, po „dezintegracji pozytywnej”, konieczna jest integracja na poziomie osobowym. Konieczne jest >przejście< od pasywnego uczestnictwa do samodzielnej realizacji dobra.
Celem tego spotkania jest ukazanie tego, co dalej w rozwoju, pokazanie, jak człowiek dojrzewa do osobistej realizacji dobra. To umożliwi też odpowiedź na pytanie, jak sprzyjać osobie w tym procesie, jak wychowywać do samodzielności?
„Człowiek – czytamy w "Elementarz etycznym" K. Wojtyły - przeżywa różne wartości, ale realizuje swoimi czynami dobro”. Samo przeżycie wartości, aczkolwiek niezbędne, nie wystarcza! Nie wystarcza „dezintegracja pozytywna” struktur popędowych. Pojawia się więc „ale”. Po >oderwaniu się< od poziomu popędowego, po „dezintegracji pozytywnej”, konieczna jest integracja na poziomie osobowym. Konieczne jest >przejście< od pasywnego uczestnictwa do samodzielnej realizacji dobra.
Celem tego spotkania jest ukazanie tego, co dalej w rozwoju, pokazanie, jak człowiek dojrzewa do osobistej realizacji dobra. To umożliwi też odpowiedź na pytanie, jak sprzyjać osobie w tym procesie, jak wychowywać do samodzielności?